РусскийБеларускiEnglish

 

Министерство образования Республики Беларусь      

  Отдел по образованию  Ганцевичского райсполкома

Государственное учреждение образования "Раздяловичская средняя школа" 

 

 

Меню раздела

 

 

 

 

 

статистика посещений

Яндекс.Метрика

 

 

                            

Метадычныя рэкамендацыі

класным кіраўнікам ДУА “Раздзялавіцкая сярэдняя школа”

па правядзенні прафарыентацыйнай работы сярод вучняў 1-11 класаў

Задача сучаснай школы – выхаванне чалавека, які ўмее ставіць перад сабой дасягальныя мэты, выбіраць аптымальны шлях іх дасягнення, аналізаваць вынікі дзейнасці, здабываць урокі з няўдач і браць на сябе адказнасць за свае ўчынкі.

Пры вырашэнні гэтай задачы неабходна ўлічваць цяжкасці, якія ўзнікаюць у школьнікаў у працэсе прафесійнага самавызначэння.

Праца па прафесійнаму самавызначэнню прадугледжвае развіццё пазнавальных працэсаў, эмацыянальна-валявой і камунікатыўнай сферы, матывацыі.

З праблемай выбару прафесіі рана або позна сутыкаецца кожны. Ад гэтага выбару (правільнага ці памылковага) залежыць фізічнае або псіхалагічны стан і самаадчуванне чалавека. Змяненне ў эканамічнай, палітычнай і сацыяльна-культурнай сферах прывялі да з'яўлення ў краіне новых прафесій, што прывяло да ломкі стэрэатыпаў і звыклых формаў прафесіяналізацыі.

Часцей за ўсё больш-менш свядомы выбар ажыццяўляецца ў падлеткавым ці юнацкім узросце. Выбар будучай прафесіі – гэта першая жыццёвая праблема, з якой сутыкаецца старшакласнік. Пытанне: « Кім я буду ?» задае сабе кожны малады чалавек. І тут галоўнае не разгубіцца, зарыентавацца і зрабіць правільны выбар, які адпавядае інтарэсам, здольнасцях, магчымасцям, каштоўнасным устаноўкам і, нарэшце, патрабаванням, якія прад'яўляюць прафесіі да асобы кандыдата. Правільна зроблены старэйшым падлеткам выбар – гэта пачатак шляху да поспеху, да самарэалізацыі, да псіхалагічнага і матэрыяльнага дабрабыту ў будучыні.

Важнымі складнікамі прафесійнага выбару з'яўляецца самапавага і самаўспрыманне падлетка, якое павінна быць пазітыўным. Ад іх залежыць упэўненасць у працэсе выбару.

Неадпаведнасць абранай прафесіі ацэнцы сваіх здольнасцяў да працоўных дзеянняў, прадугледжаных гэтай прафесіяй, паказвае на адсутнасць у дзяцей рэальнага погляду на сябе, веды зместу прафесіі і патрабаванняў, што прад'яўляюцца ёю да чалавека, г. зн. падлеткі не ў поўнай меры бачаць розніцу паміж «хачу » і « магу ».

Важна падрыхтаваць падлеткаў да сур'ёзнага пошуку свайго месца ў жыцці праз прафесійную дзейнасць. Яна дапаможа так ўвайсці ў сістэму сацыяльных адносін, што падлеткі будуць адчуваць сваю запатрабаванасць. Правільная арыентацыя ў прафесіі з улікам асаблівасцяў характару, здольнасцяў – залог поспеху ў будучае дарослае жыццё.

Вопыт правядзення прафориентацыйных заняткаў з сучаснымі школьнікамі і выпускнікамі паказвае, што іх веды ў галіне прафарыентацыйнай дзейнасці вельмі абмежаваныя. І пачынаць гэтую працу трэба ў больш раннім узросце, і мэтазгодней рабіць гэта ў пачатковым звяне для таго, каб сфарміраваць у навучэнцаў цікавасць да праблеме выбару прафесіі.

Работа па прафарыентацыі ў пачатковай школе вельмі спецыфічная, яна адрозніваецца ад працы з вучнямі сярэдніх і старэйшых класаў. Асаблівасць у тым, што ў 1-4 класах не ставіцца мэты падвесці дзяцей да выбару пэўнай прафесіі. Галоўнае – развіццё ўнутраных псіхалагічных рэсурсаў асобы дзіцяці. Вельмі важна стварыць максімальна разнастайную палітру уражанняў аб свеце прафесій, каб на аснове гэтага матэрыялу дзіця мог аналізаваць прафесійную сферу больш асэнсавана і адчуваць сябе больш упэўнена. Для гэтага і неабходныя заняткі па прафарыентацыі ў пачатковай школе.

Для выхаванцаў больш старэйшага ўзросту заняткі па прафарыентацыі павінны быць накіраваны на вывучэнні асобасных асаблівасцяў школьнікаў і фарміраванне рэалістычнага самаўспрымання, на азнаямленне з светам прафесій, з патрабаваннямі рынку працы і адукацыйных паслуг, з правіламі выбару прафесіі, самапрэзентацыі і планавання кар'еры.

2. ЗАДАЧЫ ПА ПРАФАРЫЕНТАЦЫЙНАЙ РАБОЦЕЗ ВУЧНЯМІ 1 – 11 КЛАСАЎ

1 КЛАС

- знаёміць з разнастайнасцю свету прафесій, асаблівасцямі, прызначэннем,

важнасцю кожнай з іх;

- развіваць дапытлівасці, пашыраць кругагляд;

падахвочваць да свядомага выбару ў будучыні;

- выхоўваць паважлівае стаўленне да любога працы і людзям працы;

- выяўляць ўзровень ведаў вучняў аб прафесіях.

 

2 КЛАС

- паглыбляць і пашыраць веды аб прафесіях;

- паказваць значнасць кожнай прафесіі для грамадства;

- развіваць дапытлівасць, пашыраць кругагляд, падахвочваць да

свядомаму выбару ў будучыні;

- выхоўваць паважлівае стаўленне да любога працы і людзям працы;

- выяўляць ўзровень ведаў вучняў аб прафесіях.

 

3. КЛАС

- пашыраць уяўленне аб свеце прафесій;

- сістэматызаваць веды навучэнцаў аб свеце прафесій;

- прывіваць цікавасць да працы, да рабочых прафесіях;

- выяўляць ўзровень ведаў аб прафесіях;

- абагульняць веды, атрыманыя на ўроках тэхналогіі і развіваць

разуменне таго, што веды, атрыманыя на гэтых ўроках,

спрыяюць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- развіваць творчы патэнцыял.

 

4 КЛАС

- пашыраць, сістэматызаваць веды вучняў аб прафесіях;

- абагульняць веды, атрыманыя на ўроках тэхналогіі і развіваць

разуменне таго, што веды, атрыманыя на гэтых ўроках, спрыяюць

набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- прывіваць цікавасць да працы, да рабочых прафесіях;

- развіваць творчы патэнцыял;

- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў.

 

5 КЛАС

- падтрымліваць цікавасць да розных прафесіях;

- фарміраваць актуальнае для малодшых падлеткаў інфармацыйнае поле;

- пашыраць кругагляд у галіне свету прафесій;

- фарміраваць рэалістычныя прадстаўлення аб прафесіях;

- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- спрыяць фарміраванню асобасных якасцяў навучэнцаў -

мэтанакіраванасці, дзелавітасці, сабранасці, захопленасці і т. д.

 

6 - 7 КЛАС

- фарміраваць рэалістычныя прадстаўлення аб прафесіях;

- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- спрыяць фарміраванню асобасных якасцяў навучэнцаў -

мэтанакіраванасці, дзелавітасці, сабранасці, захопленасці і т. д.;

- выяўляць схільнасці навучэнцаў да розных відах чалавечай

дзейнасці;

- выхоўваць грамадзянскую пазіцыю школьнікаў;

- дапамагчы малодшым падлеткам ва ўсведамленні працы як чалавечай і

грамадскай каштоўнасці;

- фарміраваць актуальнае для малодшых падлеткаў інфармацыйнае поле;

- пашыраць кругагляд у галіне свету прафесій;

8 – 9 КЛАСЫ

- пашыраць у падлеткаў веды аб свеце прафесійнага працы;

- актуалізаваць наяўныя веды аб прафесіях;

- актывізаваць прафесійнае самавызначэнне подростов;

- выяўляць схільнасці навучэнцаў да розных відах чалавечай

дзейнасці;

- развіваць арганізатарскія, выканальніцкія і кіраўніцкія ўменні

школьнікаў, развіваць іх навыкі камунікатыўных зносін;

- выхоўваць грамадзянскую пазіцыю школьнікаў;

- знаёміць вучняў з асноўным зместам сярэдняга ( поўнага)

агульнай адукацыі ў школе;

- аказваць дапамогу ў авалоданні профільных ( элективных) спецкурсаў,

- знаёміць вучняў з прафесіямі, якія атрымліваюцца ў УНПО і УСПО;

- дапамагчы зарыентавацца ў профілях для далейшага

навучання ў школе ў 10 класе або ў спецыялізаваным навучальным

установе пасля 9 класа;

- спрыяць самаадукацыі вучняў;

- дапамагчы падлетку ў ўсведамленні працы як чалавечай і грамадскай

каштоўнасці;

- дапамагчы разабрацца ў асноўных сэнсах працоўнай жыцця;

- аказваць псіхалагічную і педагагічную падтрымку ў

праектаванні працягу навучання ў профільных і няпрофільных

класах старэйшай ступені установах пачатковага і сярэдняга

прафесійнага адукацыі;

- ствараць умовы для павышэння гатоўнасці падлеткаў да сацыяльнага,

прафесійнаму і культурнаму вызначэнні ў цэлым;

- абследаваць навучэнцаў з мэтай выяўлення іх пераваг,

магчымасцяў для больш абгрунтаванага выбару профілю далейшага

навучання.

10 – 11 КЛАСЫ

- аказваць дапамогу ў авалоданні профільных (элективных) спецкурсаў; - дапамагчы разабрацца ў асноўных сэнсах працоўнай жыцця;

- спрыяць самаадукацыі вучняў;

- садзейнічаць у стварэнні спецыялізаванай падрыхтоўкі з улікам

патрэбаў рынку працы і забеспячэнні свядомага выбару

навучэнцамі будучай прафесіі;

- знаёміць з мясцовымі адукацыйнымі ўстановамі і з асновамі

вузаўскай сістэмы навучання;

- ствараць умовы для павышэння гатоўнасці падлеткаў

і старшакласнікаў да сацыяльнаму, прафесійнаму і культурнаму

азначэнні ў цэлым;

- актывізаваць самоопределяющегося старшакласніка для каштоўнасна-маральных разважанняў, звязаных з выбарам прафесіі і з выбарам ўзроўню навучальнай установы і яго гатоўнасцю рэалізавацьсябе на дадзеным узроўні;

- удакладняць пажаданы для навучэнца ўзровень прафесійнай адукацыі;

- мадэляваць розныя аспекты працоўнай дзейнасці;

- аказваць дапамогу ў ўсведамленні навучэнцамі асаблівасцяў выбару

прафесіі (здароўе, фізічныя дадзеныя, псіхалагічныя патрабаванні);

- выхоўваць прафесійна-прававую культуру асобы,грамадзянскую пазіцыю старшакласніка, замацоўваць веды аб працоўныхправах моладзі..

 

 

3. СПІС ПАЗАКЛАСНЫХ МЕРАПРЫЕМСТВАЎ

ПА ПРАФАРЫЕНТАЦЫЙНАМУ САМАВЫЗНАЧЭННЮ,

ПРАПАНАВАНЫЯ ДЛЯ ПРАВЯДЗЕННЯ Ў 1 – 11 КЛАСАХ

1. КЛАС

1. Гульнявая гадзіна « Што такое прафесія. Якія бываюць прафесіі »

2. Гульнявая гадзіна «Праца ў пашане любая! Свет прафесій вялікі! »

3. Цыкл прафарыентацыйных мерапрыемстваў « Парад прафесій »:

Занятак 1. Кухар

Занятак 2. Лекар

Занятак 3. Будаўнік

Занятак 4. Пажарны

Занятак 5. Настаўнік

  1. Гадзіна Загадкі « Адгадай прафесію »

5. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)

2. КЛАС

  1. Цыкл прафарыентацыйных мерапрыемстваў « Парад прафесій »:

Занятак 1. Кухар

Занятак 2. Лекар

Занятак 3. Будаўнік

Занятак 4. Пажарны

Занятак 5. Настаўнік

  1. Класная гадзіна « Дзе працаваць мне тады?»

3. Сюжэтна-ролевая гульня « Работнікі выдавецтваў і друкарняў »

  1. Гутарка з гульнявымі элементамі « Мы ідзем у краму»

5. Гутарка « Будаўнічыя спецыяльнасці»

  1. Свята працы « І мы будзем працаваць»

7. Віктарына « Угадай прафесію »

  1. Гутарка з элементамі гульні « Краіна па імені Тэкстыль»

9. Гадзіна Загадкі « Адгадай прафесію »

  1. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)

3 КЛАС

  1. Конкурсная шоу-праграма вясёлых кухароў « Кулінарныпаядынак»

2. Гульня-конкурс « Хатні памочнік»

  1. Гутарка з элементамі гульні « Што такое прафесія. Якія бываюць

прафесіі »

4. Практыкум – стварэнне праекта « Будаўнічыя спецыяльнасці »

5. Літаратурнаяхвілінка « Прафесіі ў літаратурных творах»

6. Гульня - гутарка « Прафесія кожная – самая важная »

  1. Тэатралізаваны свята « Мая будучая прафесія»
  2. Свята працы « І мы будзем працаваць»
  3. Віктарына « Угадай прафесію »

10. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4кл.)

4 КЛАС

1. Гульняваяпраграма « Час на роздум не губляй, з намі разам працуй

і гуляй! »

2. КВЗ « Свята ў горадзе майстроў »

3. Літаратурны вечар « Усе прафесіі важныя, людзям усе яны патрэбныя»

4. Гутарка – агляд « Аб прафесіях з любоўю »

5. Гульня « Усе работы добрыя »

  1. Класная гадзіна-прэзентацыя « Любімае справа – мая шчаслівая

будучыня»

  1. Гульня-гутарка « Прафесія кожная – самая важная »

8. Тэатралізаванае свята « Усе работы добрыя»

9. Свята працы « І мы будзем працаваць»

10. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)

 

5-6 КЛАС

1. Гульня - падарожжа « Дарога ў краіну Прафесій »

2. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:

Класная гадзіна N1 « Мае інтарэсы »

Класная гадзіна N2 « Усе работы добрыя»

Класная гадзіна N3 « Я ўмею, я люблю »

Класная гадзіна N4 « Прафесіі нашых сваякоў »

Класная гадзіна N5 « Фатаграфія з вокладкі »

  1. Літаратурнаягасцеўня « Усе прафесіі важныя, людзям усе яны патрэбныя»

4. Гутарка – агляд « Аб прафесіях з любоўю »

  1. Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, прафесіі мы выбіраем»
  2. Гульня-гутарка « Прафесія кожная – самая важная»
  3. Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт

прафесій »

  1. Свята працы « І мы будзем працаваць »
  2. Віктарына « Угадай прафесію »
  3. Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе »:

- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»

- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябардля аднаго»

- Класная гадзіна-роздум « Як развіваць сваездольнасці »

- Конкурсная праграма « Як стаць паспяховым?»

- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і

канфлікты»

- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »

- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»

7-8 КЛАС

  1. Гульня - падарожжа « Дарога ў краіну Прафесій » (сум. з 5 кл.)

2. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:

Класны гадзіну N1 « Мае інтарэсы »

Класны гадзіну N2 « Усе работы добрыя»

Класны гадзіну N3 « Я ўмею, я люблю »

Класны гадзіну N4 « Прафесіі нашых сваякоў »

Класны гадзіну N5 « Фатаграфія з вокладкі »

  1. Гутарка –агляд « Аб прафесіях з любоўю »
  2. Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, мы прафесіі

выбіраем»

  1. Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт

прафесій »

  1. Свята працы « І мы будзем працаваць »

7. Віктарына « Угадай прафесію »

  1. Вясёлыя пазнавальныя гульні « Парад прафесій »:

- Анаграмы-прафесіяналы

- Амонімы - прафесіяналы

- Прафесіі - сінонімы

- Профі - віктарына

- Профі - тэст

  1. Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе»:

- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»

- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябар

для аднаго»

- Класны гадзіну-роздум « Як развіваць свае

здольнасці »

- Конкурсная праграма « Як стаць няўдалым?»

- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і

канфлікты»

- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »

- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»

  1. Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека-

Праца”

 

9 КЛАС

1. Гульнявое практыкаванне « Прафесія на літару»

2. Гульнявое практыкаванне « Падарунак »

  1. Гульнявое практыкаванні « Самая – самая »
  2. Музычнае свята « Фабрыка майстроў ўяўляепрафесіі»
  3. Гульня-падарожжа « Дарога ў краіну прафесій» (сум. з 8кл.)
  4. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:

Класны гадзіну N1 « Мае інтарэсы »

Класны гадзіну N2 « Усе работы добрыя»

Класны гадзіну N3 « Я ўмею, я люблю »

Класны гадзіну N4 « Прафесіі нашых сваякоў »

Класны гадзіну N5 « Фатаграфія з вокладкі »

  1. Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, мы прафесіі

выбіраем»

  1. Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт

прафесій »

  1. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-8 кл.)
  2. Вясёлыя пазнавальныя гульні « Парад прафесій »:

- Анаграмы-прафесіяналы

- Амонімы - прафесіяналы

- Прафесіі - сінонімы

- Профі - віктарына

- Профі - тэст

  1. Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе»:

- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»

- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябар

для аднаго»

- Класны гадзіну-роздум « Як развіваць свае

здольнасці »

- Конкурсная праграма « Як стаць няўдалым?»

- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і

канфлікты»

- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »

- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»

  1. Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека – праца»
  2. Музычнае свята « Фабрыка майстроў прадстаўляе прафесіі»

14. Гутарка-разважанне « Кім бы нам у далейшым стаць?»

  1. Цыкл класных гадзін аб педагагічных прафесіях:

- Гутарка - дыялог « Педагагічныя патрабаванні да настаўніка»

- Сітуацыйны практыкум « Перспектывы педагагічных

прафесій»

  1. Цыкл класных гадзін аб медыцынскіх прафесіях:

- Гутарка - дыялог « Я выбіраю прафесію мэдыка »

- Гутарка - дыялог « Маркетынг медыцынскіх паслуг »

- Сітуацыйны практыкум « Здароўе школьнікаў, або асновы дзіцячай педыятрыі »

 

 

10 КЛАС

1. Цыкл заняткаў « Урокі выбару прафесіі »:

Занятак 1. Самаацэнка і ўзровень дамаганняў

Занятак 2. Пачуцці і эмоцыі

Занятак 3. Тэмперамент і прафесія

Занятак 4. Прафесія і здароўе

Занятак 5. Інтарэсы і схільнасці ў выбары прафесіі

Занятак 6. Формула прафесіі

2. Прафарыентацыйная гульня « Тры лёсу»

  1. Гульнявое практыкаванне « Прафесія на літару»
  2. Гульнявое практыкаванне « Падарунак»
  3. Гульнявое практыкаванне «Самая-самая»
  4. Музычнае свята « Фабрыка майстроў ўяўляе

прафесіі»

  1. Прафарыентацыйная гульня « Прыхадні»
  2. Класны гадзіну « Адукацыя і фарміраванне жыццёвых планаў»
  3. Бланковая гульня « Гандаль»
  4. КТС Гульня-тэлеперадача « Чалавек і прафесія»
  5. Гульня « Дарога ў краіну Прафесій » (совм. з 7 кл.)
  6. Конкурсная гульня « Угадай прафесію»
  7. Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека – праца »
  8. Шоу - праграма « Адкрый сабе свет незвычайных прафесій »

 

 

11 КЛАС

1. Цыкл заняткаў «Урокі выбару прафесіі»

Занятак 1. Стратэгія выбару прафесіі

Занятак 2. Здольнасці і прафесійная прыдатнасць

Занятак 3. Памылкі ў выбары прафесіі

Занятак 4. Сучасны рынак працы

Занятак 5. Шляху атрымання прафесіі

Занятак 6. Навыкі самапрэзентацыі

2. Ток-шоу “Прафесіі, запатрабаваныя часам”

3. Гутарка - разважанне « Кім бы нам у далейшым стаць?»

4. Цыкл класных гадзін аб прафесіі педагога:

- Гутарка - дыялог « Педагагічныя патрабаванні да настаўніка»

- Сітуацыйны практыкум « Перспектывы педагагічных

прафесій»

5. Цыкл класных гадзін аб прафесіі медыка:

- Гутарка-дыялог « Я выбіраю прафесію мэдыка»

- Гутарка - дыялог « Маркетынг медыцынскіх паслуг»

- Сітуацыйны практыкум « Здароўе школьніка, або асновы дзіцячай педыятрыі »

6. Класна гадзіна « Адукацыя і фарміраванне жыццёвых планаў»

  1. Сітуацыйная гульня « Гандаль »
  2. Прафарыентацыйны практыкум « Выбар далейшага жыццёвага

шляхі. Сярэдняя школа або прафесійнае навучальная ўстанова »

  1. КТС Гульня-тэлеперадача « Чалавек і прафесія » (сум. 8-10 клас)
  2. Класная гадзіна - практыкум « Мы выбіраем»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отдел по образованию Ганцевичского райисполкома         

 

801646 44238, «© Раздяловичская средняя школа, 2019» , регистрационное свидетельство от 03.01.2017 №311/19-ИТ