Метадычныя рэкамендацыі
класным кіраўнікам ДУА “Раздзялавіцкая сярэдняя школа”
па правядзенні прафарыентацыйнай работы сярод вучняў 1-11 класаў
Задача сучаснай школы – выхаванне чалавека, які ўмее ставіць перад сабой дасягальныя мэты, выбіраць аптымальны шлях іх дасягнення, аналізаваць вынікі дзейнасці, здабываць урокі з няўдач і браць на сябе адказнасць за свае ўчынкі.
Пры вырашэнні гэтай задачы неабходна ўлічваць цяжкасці, якія ўзнікаюць у школьнікаў у працэсе прафесійнага самавызначэння.
Праца па прафесійнаму самавызначэнню прадугледжвае развіццё пазнавальных працэсаў, эмацыянальна-валявой і камунікатыўнай сферы, матывацыі.
З праблемай выбару прафесіі рана або позна сутыкаецца кожны. Ад гэтага выбару (правільнага ці памылковага) залежыць фізічнае або псіхалагічны стан і самаадчуванне чалавека. Змяненне ў эканамічнай, палітычнай і сацыяльна-культурнай сферах прывялі да з'яўлення ў краіне новых прафесій, што прывяло да ломкі стэрэатыпаў і звыклых формаў прафесіяналізацыі.
Часцей за ўсё больш-менш свядомы выбар ажыццяўляецца ў падлеткавым ці юнацкім узросце. Выбар будучай прафесіі – гэта першая жыццёвая праблема, з якой сутыкаецца старшакласнік. Пытанне: « Кім я буду ?» задае сабе кожны малады чалавек. І тут галоўнае не разгубіцца, зарыентавацца і зрабіць правільны выбар, які адпавядае інтарэсам, здольнасцях, магчымасцям, каштоўнасным устаноўкам і, нарэшце, патрабаванням, якія прад'яўляюць прафесіі да асобы кандыдата. Правільна зроблены старэйшым падлеткам выбар – гэта пачатак шляху да поспеху, да самарэалізацыі, да псіхалагічнага і матэрыяльнага дабрабыту ў будучыні.
Важнымі складнікамі прафесійнага выбару з'яўляецца самапавага і самаўспрыманне падлетка, якое павінна быць пазітыўным. Ад іх залежыць упэўненасць у працэсе выбару.
Неадпаведнасць абранай прафесіі ацэнцы сваіх здольнасцяў да працоўных дзеянняў, прадугледжаных гэтай прафесіяй, паказвае на адсутнасць у дзяцей рэальнага погляду на сябе, веды зместу прафесіі і патрабаванняў, што прад'яўляюцца ёю да чалавека, г. зн. падлеткі не ў поўнай меры бачаць розніцу паміж «хачу » і « магу ».
Важна падрыхтаваць падлеткаў да сур'ёзнага пошуку свайго месца ў жыцці праз прафесійную дзейнасць. Яна дапаможа так ўвайсці ў сістэму сацыяльных адносін, што падлеткі будуць адчуваць сваю запатрабаванасць. Правільная арыентацыя ў прафесіі з улікам асаблівасцяў характару, здольнасцяў – залог поспеху ў будучае дарослае жыццё.
Вопыт правядзення прафориентацыйных заняткаў з сучаснымі школьнікамі і выпускнікамі паказвае, што іх веды ў галіне прафарыентацыйнай дзейнасці вельмі абмежаваныя. І пачынаць гэтую працу трэба ў больш раннім узросце, і мэтазгодней рабіць гэта ў пачатковым звяне для таго, каб сфарміраваць у навучэнцаў цікавасць да праблеме выбару прафесіі.
Работа па прафарыентацыі ў пачатковай школе вельмі спецыфічная, яна адрозніваецца ад працы з вучнямі сярэдніх і старэйшых класаў. Асаблівасць у тым, што ў 1-4 класах не ставіцца мэты падвесці дзяцей да выбару пэўнай прафесіі. Галоўнае – развіццё ўнутраных псіхалагічных рэсурсаў асобы дзіцяці. Вельмі важна стварыць максімальна разнастайную палітру уражанняў аб свеце прафесій, каб на аснове гэтага матэрыялу дзіця мог аналізаваць прафесійную сферу больш асэнсавана і адчуваць сябе больш упэўнена. Для гэтага і неабходныя заняткі па прафарыентацыі ў пачатковай школе.
Для выхаванцаў больш старэйшага ўзросту заняткі па прафарыентацыі павінны быць накіраваны на вывучэнні асобасных асаблівасцяў школьнікаў і фарміраванне рэалістычнага самаўспрымання, на азнаямленне з светам прафесій, з патрабаваннямі рынку працы і адукацыйных паслуг, з правіламі выбару прафесіі, самапрэзентацыі і планавання кар'еры.
2. ЗАДАЧЫ ПА ПРАФАРЫЕНТАЦЫЙНАЙ РАБОЦЕЗ ВУЧНЯМІ 1 – 11 КЛАСАЎ
1 КЛАС
- знаёміць з разнастайнасцю свету прафесій, асаблівасцямі, прызначэннем,
важнасцю кожнай з іх;
- развіваць дапытлівасці, пашыраць кругагляд;
падахвочваць да свядомага выбару ў будучыні;
- выхоўваць паважлівае стаўленне да любога працы і людзям працы;
- выяўляць ўзровень ведаў вучняў аб прафесіях.
2 КЛАС
- паглыбляць і пашыраць веды аб прафесіях;
- паказваць значнасць кожнай прафесіі для грамадства;
- развіваць дапытлівасць, пашыраць кругагляд, падахвочваць да
свядомаму выбару ў будучыні;
- выхоўваць паважлівае стаўленне да любога працы і людзям працы;
- выяўляць ўзровень ведаў вучняў аб прафесіях.
3. КЛАС
- пашыраць уяўленне аб свеце прафесій;
- сістэматызаваць веды навучэнцаў аб свеце прафесій;
- прывіваць цікавасць да працы, да рабочых прафесіях;
- выяўляць ўзровень ведаў аб прафесіях;
- абагульняць веды, атрыманыя на ўроках тэхналогіі і развіваць
разуменне таго, што веды, атрыманыя на гэтых ўроках,
спрыяюць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;
- развіваць творчы патэнцыял.
4 КЛАС
- пашыраць, сістэматызаваць веды вучняў аб прафесіях;
- абагульняць веды, атрыманыя на ўроках тэхналогіі і развіваць
разуменне таго, што веды, атрыманыя на гэтых ўроках, спрыяюць
набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;
- прывіваць цікавасць да працы, да рабочых прафесіях;
- развіваць творчы патэнцыял;
- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў.
5 КЛАС
- падтрымліваць цікавасць да розных прафесіях;
- фарміраваць актуальнае для малодшых падлеткаў інфармацыйнае поле;
- пашыраць кругагляд у галіне свету прафесій;
- фарміраваць рэалістычныя прадстаўлення аб прафесіях;
- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;
- спрыяць фарміраванню асобасных якасцяў навучэнцаў -
мэтанакіраванасці, дзелавітасці, сабранасці, захопленасці і т. д.
6 - 7 КЛАС
- фарміраваць рэалістычныя прадстаўлення аб прафесіях;
- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;
- спрыяць фарміраванню асобасных якасцяў навучэнцаў -
мэтанакіраванасці, дзелавітасці, сабранасці, захопленасці і т. д.;
- выяўляць схільнасці навучэнцаў да розных відах чалавечай
дзейнасці;
- выхоўваць грамадзянскую пазіцыю школьнікаў;
- дапамагчы малодшым падлеткам ва ўсведамленні працы як чалавечай і
грамадскай каштоўнасці;
- фарміраваць актуальнае для малодшых падлеткаў інфармацыйнае поле;
- пашыраць кругагляд у галіне свету прафесій;
8 – 9 КЛАСЫ
- пашыраць у падлеткаў веды аб свеце прафесійнага працы;
- актуалізаваць наяўныя веды аб прафесіях;
- актывізаваць прафесійнае самавызначэнне подростов;
- выяўляць схільнасці навучэнцаў да розных відах чалавечай
дзейнасці;
- развіваць арганізатарскія, выканальніцкія і кіраўніцкія ўменні
школьнікаў, развіваць іх навыкі камунікатыўных зносін;
- выхоўваць грамадзянскую пазіцыю школьнікаў;
- знаёміць вучняў з асноўным зместам сярэдняга ( поўнага)
агульнай адукацыі ў школе;
- аказваць дапамогу ў авалоданні профільных ( элективных) спецкурсаў,
- знаёміць вучняў з прафесіямі, якія атрымліваюцца ў УНПО і УСПО;
- дапамагчы зарыентавацца ў профілях для далейшага
навучання ў школе ў 10 класе або ў спецыялізаваным навучальным
установе пасля 9 класа;
- спрыяць самаадукацыі вучняў;
- дапамагчы падлетку ў ўсведамленні працы як чалавечай і грамадскай
каштоўнасці;
- дапамагчы разабрацца ў асноўных сэнсах працоўнай жыцця;
- аказваць псіхалагічную і педагагічную падтрымку ў
праектаванні працягу навучання ў профільных і няпрофільных
класах старэйшай ступені установах пачатковага і сярэдняга
прафесійнага адукацыі;
- ствараць умовы для павышэння гатоўнасці падлеткаў да сацыяльнага,
прафесійнаму і культурнаму вызначэнні ў цэлым;
- абследаваць навучэнцаў з мэтай выяўлення іх пераваг,
магчымасцяў для больш абгрунтаванага выбару профілю далейшага
навучання.
10 – 11 КЛАСЫ
- аказваць дапамогу ў авалоданні профільных (элективных) спецкурсаў; - дапамагчы разабрацца ў асноўных сэнсах працоўнай жыцця;
- спрыяць самаадукацыі вучняў;
- садзейнічаць у стварэнні спецыялізаванай падрыхтоўкі з улікам
патрэбаў рынку працы і забеспячэнні свядомага выбару
навучэнцамі будучай прафесіі;
- знаёміць з мясцовымі адукацыйнымі ўстановамі і з асновамі
вузаўскай сістэмы навучання;
- ствараць умовы для павышэння гатоўнасці падлеткаў
і старшакласнікаў да сацыяльнаму, прафесійнаму і культурнаму
азначэнні ў цэлым;
- актывізаваць самоопределяющегося старшакласніка для каштоўнасна-маральных разважанняў, звязаных з выбарам прафесіі і з выбарам ўзроўню навучальнай установы і яго гатоўнасцю рэалізавацьсябе на дадзеным узроўні;
- удакладняць пажаданы для навучэнца ўзровень прафесійнай адукацыі;
- мадэляваць розныя аспекты працоўнай дзейнасці;
- аказваць дапамогу ў ўсведамленні навучэнцамі асаблівасцяў выбару
прафесіі (здароўе, фізічныя дадзеныя, псіхалагічныя патрабаванні);
- выхоўваць прафесійна-прававую культуру асобы,грамадзянскую пазіцыю старшакласніка, замацоўваць веды аб працоўныхправах моладзі..
3. СПІС ПАЗАКЛАСНЫХ МЕРАПРЫЕМСТВАЎ
ПА ПРАФАРЫЕНТАЦЫЙНАМУ САМАВЫЗНАЧЭННЮ,
ПРАПАНАВАНЫЯ ДЛЯ ПРАВЯДЗЕННЯ Ў 1 – 11 КЛАСАХ
1. КЛАС
1. Гульнявая гадзіна « Што такое прафесія. Якія бываюць прафесіі »
2. Гульнявая гадзіна «Праца ў пашане любая! Свет прафесій вялікі! »
3. Цыкл прафарыентацыйных мерапрыемстваў « Парад прафесій »:
Занятак 1. Кухар
Занятак 2. Лекар
Занятак 3. Будаўнік
Занятак 4. Пажарны
Занятак 5. Настаўнік
- Гадзіна Загадкі « Адгадай прафесію »
5. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)
2. КЛАС
- Цыкл прафарыентацыйных мерапрыемстваў « Парад прафесій »:
Занятак 1. Кухар
Занятак 2. Лекар
Занятак 3. Будаўнік
Занятак 4. Пажарны
Занятак 5. Настаўнік
- Класная гадзіна « Дзе працаваць мне тады?»
3. Сюжэтна-ролевая гульня « Работнікі выдавецтваў і друкарняў »
- Гутарка з гульнявымі элементамі « Мы ідзем у краму»
5. Гутарка « Будаўнічыя спецыяльнасці»
- Свята працы « І мы будзем працаваць»
7. Віктарына « Угадай прафесію »
- Гутарка з элементамі гульні « Краіна па імені Тэкстыль»
9. Гадзіна Загадкі « Адгадай прафесію »
- КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)
3 КЛАС
- Конкурсная шоу-праграма вясёлых кухароў « Кулінарныпаядынак»
2. Гульня-конкурс « Хатні памочнік»
- Гутарка з элементамі гульні « Што такое прафесія. Якія бываюць
прафесіі »
4. Практыкум – стварэнне праекта « Будаўнічыя спецыяльнасці »
5. Літаратурнаяхвілінка « Прафесіі ў літаратурных творах»
6. Гульня - гутарка « Прафесія кожная – самая важная »
- Тэатралізаваны свята « Мая будучая прафесія»
- Свята працы « І мы будзем працаваць»
- Віктарына « Угадай прафесію »
10. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4кл.)
4 КЛАС
1. Гульняваяпраграма « Час на роздум не губляй, з намі разам працуй
і гуляй! »
2. КВЗ « Свята ў горадзе майстроў »
3. Літаратурны вечар « Усе прафесіі важныя, людзям усе яны патрэбныя»
4. Гутарка – агляд « Аб прафесіях з любоўю »
5. Гульня « Усе работы добрыя »
- Класная гадзіна-прэзентацыя « Любімае справа – мая шчаслівая
будучыня»
- Гульня-гутарка « Прафесія кожная – самая важная »
8. Тэатралізаванае свята « Усе работы добрыя»
9. Свята працы « І мы будзем працаваць»
10. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)
5-6 КЛАС
1. Гульня - падарожжа « Дарога ў краіну Прафесій »
2. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:
Класная гадзіна N1 « Мае інтарэсы »
Класная гадзіна N2 « Усе работы добрыя»
Класная гадзіна N3 « Я ўмею, я люблю »
Класная гадзіна N4 « Прафесіі нашых сваякоў »
Класная гадзіна N5 « Фатаграфія з вокладкі »
- Літаратурнаягасцеўня « Усе прафесіі важныя, людзям усе яны патрэбныя»
4. Гутарка – агляд « Аб прафесіях з любоўю »
- Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, прафесіі мы выбіраем»
- Гульня-гутарка « Прафесія кожная – самая важная»
- Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт
прафесій »
- Свята працы « І мы будзем працаваць »
- Віктарына « Угадай прафесію »
- Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе »:
- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»
- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябардля аднаго»
- Класная гадзіна-роздум « Як развіваць сваездольнасці »
- Конкурсная праграма « Як стаць паспяховым?»
- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і
канфлікты»
- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »
- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»
7-8 КЛАС
- Гульня - падарожжа « Дарога ў краіну Прафесій » (сум. з 5 кл.)
2. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:
Класны гадзіну N1 « Мае інтарэсы »
Класны гадзіну N2 « Усе работы добрыя»
Класны гадзіну N3 « Я ўмею, я люблю »
Класны гадзіну N4 « Прафесіі нашых сваякоў »
Класны гадзіну N5 « Фатаграфія з вокладкі »
- Гутарка –агляд « Аб прафесіях з любоўю »
- Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, мы прафесіі
выбіраем»
- Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт
прафесій »
- Свята працы « І мы будзем працаваць »
7. Віктарына « Угадай прафесію »
- Вясёлыя пазнавальныя гульні « Парад прафесій »:
- Анаграмы-прафесіяналы
- Амонімы - прафесіяналы
- Прафесіі - сінонімы
- Профі - віктарына
- Профі - тэст
- Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе»:
- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»
- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябар
для аднаго»
- Класны гадзіну-роздум « Як развіваць свае
здольнасці »
- Конкурсная праграма « Як стаць няўдалым?»
- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і
канфлікты»
- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »
- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»
- Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека-
Праца”
9 КЛАС
1. Гульнявое практыкаванне « Прафесія на літару»
2. Гульнявое практыкаванне « Падарунак »
- Гульнявое практыкаванні « Самая – самая »
- Музычнае свята « Фабрыка майстроў ўяўляепрафесіі»
- Гульня-падарожжа « Дарога ў краіну прафесій» (сум. з 8кл.)
- Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:
Класны гадзіну N1 « Мае інтарэсы »
Класны гадзіну N2 « Усе работы добрыя»
Класны гадзіну N3 « Я ўмею, я люблю »
Класны гадзіну N4 « Прафесіі нашых сваякоў »
Класны гадзіну N5 « Фатаграфія з вокладкі »
- Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, мы прафесіі
выбіраем»
- Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт
прафесій »
- КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-8 кл.)
- Вясёлыя пазнавальныя гульні « Парад прафесій »:
- Анаграмы-прафесіяналы
- Амонімы - прафесіяналы
- Прафесіі - сінонімы
- Профі - віктарына
- Профі - тэст
- Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе»:
- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»
- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябар
для аднаго»
- Класны гадзіну-роздум « Як развіваць свае
здольнасці »
- Конкурсная праграма « Як стаць няўдалым?»
- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і
канфлікты»
- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »
- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»
- Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека – праца»
- Музычнае свята « Фабрыка майстроў прадстаўляе прафесіі»
14. Гутарка-разважанне « Кім бы нам у далейшым стаць?»
- Цыкл класных гадзін аб педагагічных прафесіях:
- Гутарка - дыялог « Педагагічныя патрабаванні да настаўніка»
- Сітуацыйны практыкум « Перспектывы педагагічных
прафесій»
- Цыкл класных гадзін аб медыцынскіх прафесіях:
- Гутарка - дыялог « Я выбіраю прафесію мэдыка »
- Гутарка - дыялог « Маркетынг медыцынскіх паслуг »
- Сітуацыйны практыкум « Здароўе школьнікаў, або асновы дзіцячай педыятрыі »
10 КЛАС
1. Цыкл заняткаў « Урокі выбару прафесіі »:
Занятак 1. Самаацэнка і ўзровень дамаганняў
Занятак 2. Пачуцці і эмоцыі
Занятак 3. Тэмперамент і прафесія
Занятак 4. Прафесія і здароўе
Занятак 5. Інтарэсы і схільнасці ў выбары прафесіі
Занятак 6. Формула прафесіі
2. Прафарыентацыйная гульня « Тры лёсу»
- Гульнявое практыкаванне « Прафесія на літару»
- Гульнявое практыкаванне « Падарунак»
- Гульнявое практыкаванне «Самая-самая»
- Музычнае свята « Фабрыка майстроў ўяўляе
прафесіі»
- Прафарыентацыйная гульня « Прыхадні»
- Класны гадзіну « Адукацыя і фарміраванне жыццёвых планаў»
- Бланковая гульня « Гандаль»
- КТС Гульня-тэлеперадача « Чалавек і прафесія»
- Гульня « Дарога ў краіну Прафесій » (совм. з 7 кл.)
- Конкурсная гульня « Угадай прафесію»
- Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека – праца »
- Шоу - праграма « Адкрый сабе свет незвычайных прафесій »
11 КЛАС
1. Цыкл заняткаў «Урокі выбару прафесіі»
Занятак 1. Стратэгія выбару прафесіі
Занятак 2. Здольнасці і прафесійная прыдатнасць
Занятак 3. Памылкі ў выбары прафесіі
Занятак 4. Сучасны рынак працы
Занятак 5. Шляху атрымання прафесіі
Занятак 6. Навыкі самапрэзентацыі
2. Ток-шоу “Прафесіі, запатрабаваныя часам”
3. Гутарка - разважанне « Кім бы нам у далейшым стаць?»
4. Цыкл класных гадзін аб прафесіі педагога:
- Гутарка - дыялог « Педагагічныя патрабаванні да настаўніка»
- Сітуацыйны практыкум « Перспектывы педагагічных
прафесій»
5. Цыкл класных гадзін аб прафесіі медыка:
- Гутарка-дыялог « Я выбіраю прафесію мэдыка»
- Гутарка - дыялог « Маркетынг медыцынскіх паслуг»
- Сітуацыйны практыкум « Здароўе школьніка, або асновы дзіцячай педыятрыі »
6. Класна гадзіна « Адукацыя і фарміраванне жыццёвых планаў»
- Сітуацыйная гульня « Гандаль »
- Прафарыентацыйны практыкум « Выбар далейшага жыццёвага
шляхі. Сярэдняя школа або прафесійнае навучальная ўстанова »
- КТС Гульня-тэлеперадача « Чалавек і прафесія » (сум. 8-10 клас)
- Класная гадзіна - практыкум « Мы выбіраем»