Дзяржаўная ўстанова адукацыі
"Раздзялавіцкая сярэдняя школа" Ганцавіцкага раёна

 

 

Меню раздзелу

 

 

 

 

 

статыстыка наведванняў

Яндекс.Метрика

 

 

                            

Метадычныя рэкамендацыі

класным кіраўнікам ДУА “Раздзялавіцкая сярэдняя школа”

па правядзенні прафарыентацыйнай работы сярод вучняў 1-11 класаў

Задача сучаснай школы – выхаванне чалавека, які ўмее ставіць перад сабой дасягальныя мэты, выбіраць аптымальны шлях іх дасягнення, аналізаваць вынікі дзейнасці, здабываць урокі з няўдач і браць на сябе адказнасць за свае ўчынкі.

Пры вырашэнні гэтай задачы неабходна ўлічваць цяжкасці, якія ўзнікаюць у школьнікаў у працэсе прафесійнага самавызначэння.

Праца па прафесійнаму самавызначэнню прадугледжвае развіццё пазнавальных працэсаў, эмацыянальна-валявой і камунікатыўнай сферы, матывацыі.

З праблемай выбару прафесіі рана або позна сутыкаецца кожны. Ад гэтага выбару (правільнага ці памылковага) залежыць фізічнае або псіхалагічны стан і самаадчуванне чалавека. Змяненне ў эканамічнай, палітычнай і сацыяльна-культурнай сферах прывялі да з'яўлення ў краіне новых прафесій, што прывяло да ломкі стэрэатыпаў і звыклых формаў прафесіяналізацыі.

Часцей за ўсё больш-менш свядомы выбар ажыццяўляецца ў падлеткавым ці юнацкім узросце. Выбар будучай прафесіі – гэта першая жыццёвая праблема, з якой сутыкаецца старшакласнік. Пытанне: « Кім я буду ?» задае сабе кожны малады чалавек. І тут галоўнае не разгубіцца, зарыентавацца і зрабіць правільны выбар, які адпавядае інтарэсам, здольнасцях, магчымасцям, каштоўнасным устаноўкам і, нарэшце, патрабаванням, якія прад'яўляюць прафесіі да асобы кандыдата. Правільна зроблены старэйшым падлеткам выбар – гэта пачатак шляху да поспеху, да самарэалізацыі, да псіхалагічнага і матэрыяльнага дабрабыту ў будучыні.

Важнымі складнікамі прафесійнага выбару з'яўляецца самапавага і самаўспрыманне падлетка, якое павінна быць пазітыўным. Ад іх залежыць упэўненасць у працэсе выбару.

Неадпаведнасць абранай прафесіі ацэнцы сваіх здольнасцяў да працоўных дзеянняў, прадугледжаных гэтай прафесіяй, паказвае на адсутнасць у дзяцей рэальнага погляду на сябе, веды зместу прафесіі і патрабаванняў, што прад'яўляюцца ёю да чалавека, г. зн. падлеткі не ў поўнай меры бачаць розніцу паміж «хачу » і « магу ».

Важна падрыхтаваць падлеткаў да сур'ёзнага пошуку свайго месца ў жыцці праз прафесійную дзейнасць. Яна дапаможа так ўвайсці ў сістэму сацыяльных адносін, што падлеткі будуць адчуваць сваю запатрабаванасць. Правільная арыентацыя ў прафесіі з улікам асаблівасцяў характару, здольнасцяў – залог поспеху ў будучае дарослае жыццё.

Вопыт правядзення прафориентацыйных заняткаў з сучаснымі школьнікамі і выпускнікамі паказвае, што іх веды ў галіне прафарыентацыйнай дзейнасці вельмі абмежаваныя. І пачынаць гэтую працу трэба ў больш раннім узросце, і мэтазгодней рабіць гэта ў пачатковым звяне для таго, каб сфарміраваць у навучэнцаў цікавасць да праблеме выбару прафесіі.

Работа па прафарыентацыі ў пачатковай школе вельмі спецыфічная, яна адрозніваецца ад працы з вучнямі сярэдніх і старэйшых класаў. Асаблівасць у тым, што ў 1-4 класах не ставіцца мэты падвесці дзяцей да выбару пэўнай прафесіі. Галоўнае – развіццё ўнутраных псіхалагічных рэсурсаў асобы дзіцяці. Вельмі важна стварыць максімальна разнастайную палітру уражанняў аб свеце прафесій, каб на аснове гэтага матэрыялу дзіця мог аналізаваць прафесійную сферу больш асэнсавана і адчуваць сябе больш упэўнена. Для гэтага і неабходныя заняткі па прафарыентацыі ў пачатковай школе.

Для выхаванцаў больш старэйшага ўзросту заняткі па прафарыентацыі павінны быць накіраваны на вывучэнні асобасных асаблівасцяў школьнікаў і фарміраванне рэалістычнага самаўспрымання, на азнаямленне з светам прафесій, з патрабаваннямі рынку працы і адукацыйных паслуг, з правіламі выбару прафесіі, самапрэзентацыі і планавання кар'еры.

2. ЗАДАЧЫ ПА ПРАФАРЫЕНТАЦЫЙНАЙ РАБОЦЕЗ ВУЧНЯМІ 1 – 11 КЛАСАЎ

1 КЛАС

- знаёміць з разнастайнасцю свету прафесій, асаблівасцямі, прызначэннем,

важнасцю кожнай з іх;

- развіваць дапытлівасці, пашыраць кругагляд;

падахвочваць да свядомага выбару ў будучыні;

- выхоўваць паважлівае стаўленне да любога працы і людзям працы;

- выяўляць ўзровень ведаў вучняў аб прафесіях.

 

2 КЛАС

- паглыбляць і пашыраць веды аб прафесіях;

- паказваць значнасць кожнай прафесіі для грамадства;

- развіваць дапытлівасць, пашыраць кругагляд, падахвочваць да

свядомаму выбару ў будучыні;

- выхоўваць паважлівае стаўленне да любога працы і людзям працы;

- выяўляць ўзровень ведаў вучняў аб прафесіях.

 

3. КЛАС

- пашыраць уяўленне аб свеце прафесій;

- сістэматызаваць веды навучэнцаў аб свеце прафесій;

- прывіваць цікавасць да працы, да рабочых прафесіях;

- выяўляць ўзровень ведаў аб прафесіях;

- абагульняць веды, атрыманыя на ўроках тэхналогіі і развіваць

разуменне таго, што веды, атрыманыя на гэтых ўроках,

спрыяюць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- развіваць творчы патэнцыял.

 

4 КЛАС

- пашыраць, сістэматызаваць веды вучняў аб прафесіях;

- абагульняць веды, атрыманыя на ўроках тэхналогіі і развіваць

разуменне таго, што веды, атрыманыя на гэтых ўроках, спрыяюць

набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- прывіваць цікавасць да працы, да рабочых прафесіях;

- развіваць творчы патэнцыял;

- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў.

 

5 КЛАС

- падтрымліваць цікавасць да розных прафесіях;

- фарміраваць актуальнае для малодшых падлеткаў інфармацыйнае поле;

- пашыраць кругагляд у галіне свету прафесій;

- фарміраваць рэалістычныя прадстаўлення аб прафесіях;

- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- спрыяць фарміраванню асобасных якасцяў навучэнцаў -

мэтанакіраванасці, дзелавітасці, сабранасці, захопленасці і т. д.

 

6 - 7 КЛАС

- фарміраваць рэалістычныя прадстаўлення аб прафесіях;

- спрыяць набыцці важных жыццёвых уменняў і навыкаў;

- спрыяць фарміраванню асобасных якасцяў навучэнцаў -

мэтанакіраванасці, дзелавітасці, сабранасці, захопленасці і т. д.;

- выяўляць схільнасці навучэнцаў да розных відах чалавечай

дзейнасці;

- выхоўваць грамадзянскую пазіцыю школьнікаў;

- дапамагчы малодшым падлеткам ва ўсведамленні працы як чалавечай і

грамадскай каштоўнасці;

- фарміраваць актуальнае для малодшых падлеткаў інфармацыйнае поле;

- пашыраць кругагляд у галіне свету прафесій;

8 – 9 КЛАСЫ

- пашыраць у падлеткаў веды аб свеце прафесійнага працы;

- актуалізаваць наяўныя веды аб прафесіях;

- актывізаваць прафесійнае самавызначэнне подростов;

- выяўляць схільнасці навучэнцаў да розных відах чалавечай

дзейнасці;

- развіваць арганізатарскія, выканальніцкія і кіраўніцкія ўменні

школьнікаў, развіваць іх навыкі камунікатыўных зносін;

- выхоўваць грамадзянскую пазіцыю школьнікаў;

- знаёміць вучняў з асноўным зместам сярэдняга ( поўнага)

агульнай адукацыі ў школе;

- аказваць дапамогу ў авалоданні профільных ( элективных) спецкурсаў,

- знаёміць вучняў з прафесіямі, якія атрымліваюцца ў УНПО і УСПО;

- дапамагчы зарыентавацца ў профілях для далейшага

навучання ў школе ў 10 класе або ў спецыялізаваным навучальным

установе пасля 9 класа;

- спрыяць самаадукацыі вучняў;

- дапамагчы падлетку ў ўсведамленні працы як чалавечай і грамадскай

каштоўнасці;

- дапамагчы разабрацца ў асноўных сэнсах працоўнай жыцця;

- аказваць псіхалагічную і педагагічную падтрымку ў

праектаванні працягу навучання ў профільных і няпрофільных

класах старэйшай ступені установах пачатковага і сярэдняга

прафесійнага адукацыі;

- ствараць умовы для павышэння гатоўнасці падлеткаў да сацыяльнага,

прафесійнаму і культурнаму вызначэнні ў цэлым;

- абследаваць навучэнцаў з мэтай выяўлення іх пераваг,

магчымасцяў для больш абгрунтаванага выбару профілю далейшага

навучання.

10 – 11 КЛАСЫ

- аказваць дапамогу ў авалоданні профільных (элективных) спецкурсаў; - дапамагчы разабрацца ў асноўных сэнсах працоўнай жыцця;

- спрыяць самаадукацыі вучняў;

- садзейнічаць у стварэнні спецыялізаванай падрыхтоўкі з улікам

патрэбаў рынку працы і забеспячэнні свядомага выбару

навучэнцамі будучай прафесіі;

- знаёміць з мясцовымі адукацыйнымі ўстановамі і з асновамі

вузаўскай сістэмы навучання;

- ствараць умовы для павышэння гатоўнасці падлеткаў

і старшакласнікаў да сацыяльнаму, прафесійнаму і культурнаму

азначэнні ў цэлым;

- актывізаваць самоопределяющегося старшакласніка для каштоўнасна-маральных разважанняў, звязаных з выбарам прафесіі і з выбарам ўзроўню навучальнай установы і яго гатоўнасцю рэалізавацьсябе на дадзеным узроўні;

- удакладняць пажаданы для навучэнца ўзровень прафесійнай адукацыі;

- мадэляваць розныя аспекты працоўнай дзейнасці;

- аказваць дапамогу ў ўсведамленні навучэнцамі асаблівасцяў выбару

прафесіі (здароўе, фізічныя дадзеныя, псіхалагічныя патрабаванні);

- выхоўваць прафесійна-прававую культуру асобы,грамадзянскую пазіцыю старшакласніка, замацоўваць веды аб працоўныхправах моладзі..

 

 

3. СПІС ПАЗАКЛАСНЫХ МЕРАПРЫЕМСТВАЎ

ПА ПРАФАРЫЕНТАЦЫЙНАМУ САМАВЫЗНАЧЭННЮ,

ПРАПАНАВАНЫЯ ДЛЯ ПРАВЯДЗЕННЯ Ў 1 – 11 КЛАСАХ

1. КЛАС

1. Гульнявая гадзіна « Што такое прафесія. Якія бываюць прафесіі »

2. Гульнявая гадзіна «Праца ў пашане любая! Свет прафесій вялікі! »

3. Цыкл прафарыентацыйных мерапрыемстваў « Парад прафесій »:

Занятак 1. Кухар

Занятак 2. Лекар

Занятак 3. Будаўнік

Занятак 4. Пажарны

Занятак 5. Настаўнік

  1. Гадзіна Загадкі « Адгадай прафесію »

5. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)

2. КЛАС

  1. Цыкл прафарыентацыйных мерапрыемстваў « Парад прафесій »:

Занятак 1. Кухар

Занятак 2. Лекар

Занятак 3. Будаўнік

Занятак 4. Пажарны

Занятак 5. Настаўнік

  1. Класная гадзіна « Дзе працаваць мне тады?»

3. Сюжэтна-ролевая гульня « Работнікі выдавецтваў і друкарняў »

  1. Гутарка з гульнявымі элементамі « Мы ідзем у краму»

5. Гутарка « Будаўнічыя спецыяльнасці»

  1. Свята працы « І мы будзем працаваць»

7. Віктарына « Угадай прафесію »

  1. Гутарка з элементамі гульні « Краіна па імені Тэкстыль»

9. Гадзіна Загадкі « Адгадай прафесію »

  1. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)

3 КЛАС

  1. Конкурсная шоу-праграма вясёлых кухароў « Кулінарныпаядынак»

2. Гульня-конкурс « Хатні памочнік»

  1. Гутарка з элементамі гульні « Што такое прафесія. Якія бываюць

прафесіі »

4. Практыкум – стварэнне праекта « Будаўнічыя спецыяльнасці »

5. Літаратурнаяхвілінка « Прафесіі ў літаратурных творах»

6. Гульня - гутарка « Прафесія кожная – самая важная »

  1. Тэатралізаваны свята « Мая будучая прафесія»
  2. Свята працы « І мы будзем працаваць»
  3. Віктарына « Угадай прафесію »

10. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4кл.)

4 КЛАС

1. Гульняваяпраграма « Час на роздум не губляй, з намі разам працуй

і гуляй! »

2. КВЗ « Свята ў горадзе майстроў »

3. Літаратурны вечар « Усе прафесіі важныя, людзям усе яны патрэбныя»

4. Гутарка – агляд « Аб прафесіях з любоўю »

5. Гульня « Усе работы добрыя »

  1. Класная гадзіна-прэзентацыя « Любімае справа – мая шчаслівая

будучыня»

  1. Гульня-гутарка « Прафесія кожная – самая важная »

8. Тэатралізаванае свята « Усе работы добрыя»

9. Свята працы « І мы будзем працаваць»

10. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-4 кл.)

 

5-6 КЛАС

1. Гульня - падарожжа « Дарога ў краіну Прафесій »

2. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:

Класная гадзіна N1 « Мае інтарэсы »

Класная гадзіна N2 « Усе работы добрыя»

Класная гадзіна N3 « Я ўмею, я люблю »

Класная гадзіна N4 « Прафесіі нашых сваякоў »

Класная гадзіна N5 « Фатаграфія з вокладкі »

  1. Літаратурнаягасцеўня « Усе прафесіі важныя, людзям усе яны патрэбныя»

4. Гутарка – агляд « Аб прафесіях з любоўю »

  1. Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, прафесіі мы выбіраем»
  2. Гульня-гутарка « Прафесія кожная – самая важная»
  3. Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт

прафесій »

  1. Свята працы « І мы будзем працаваць »
  2. Віктарына « Угадай прафесію »
  3. Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе »:

- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»

- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябардля аднаго»

- Класная гадзіна-роздум « Як развіваць сваездольнасці »

- Конкурсная праграма « Як стаць паспяховым?»

- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і

канфлікты»

- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »

- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»

7-8 КЛАС

  1. Гульня - падарожжа « Дарога ў краіну Прафесій » (сум. з 5 кл.)

2. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:

Класны гадзіну N1 « Мае інтарэсы »

Класны гадзіну N2 « Усе работы добрыя»

Класны гадзіну N3 « Я ўмею, я люблю »

Класны гадзіну N4 « Прафесіі нашых сваякоў »

Класны гадзіну N5 « Фатаграфія з вокладкі »

  1. Гутарка –агляд « Аб прафесіях з любоўю »
  2. Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, мы прафесіі

выбіраем»

  1. Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт

прафесій »

  1. Свята працы « І мы будзем працаваць »

7. Віктарына « Угадай прафесію »

  1. Вясёлыя пазнавальныя гульні « Парад прафесій »:

- Анаграмы-прафесіяналы

- Амонімы - прафесіяналы

- Прафесіі - сінонімы

- Профі - віктарына

- Профі - тэст

  1. Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе»:

- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»

- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябар

для аднаго»

- Класны гадзіну-роздум « Як развіваць свае

здольнасці »

- Конкурсная праграма « Як стаць няўдалым?»

- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і

канфлікты»

- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »

- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»

  1. Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека-

Праца”

 

9 КЛАС

1. Гульнявое практыкаванне « Прафесія на літару»

2. Гульнявое практыкаванне « Падарунак »

  1. Гульнявое практыкаванні « Самая – самая »
  2. Музычнае свята « Фабрыка майстроў ўяўляепрафесіі»
  3. Гульня-падарожжа « Дарога ў краіну прафесій» (сум. з 8кл.)
  4. Серыя класных гадзін « Азбука прафарыентацыі»:

Класны гадзіну N1 « Мае інтарэсы »

Класны гадзіну N2 « Усе работы добрыя»

Класны гадзіну N3 « Я ўмею, я люблю »

Класны гадзіну N4 « Прафесіі нашых сваякоў »

Класны гадзіну N5 « Фатаграфія з вокладкі »

  1. Літаратурная гульня « Любімыя кнігі, чытаючы, мы прафесіі

выбіраем»

  1. Гульня (па падабенству тэлевізійнай« Сваёй гульні») « Лабірынт

прафесій »

  1. КТС Спартыўна-пазнавальная гульня « Кім быць» (сум. 1-8 кл.)
  2. Вясёлыя пазнавальныя гульні « Парад прафесій »:

- Анаграмы-прафесіяналы

- Амонімы - прафесіяналы

- Прафесіі - сінонімы

- Профі - віктарына

- Профі - тэст

  1. Цыкл гадзін самапазнання « Крок да сябе»:

- Гадзіна самапазнання « Што такое маё «Я»? Ці ведаю я сябе?»

- Дыялог з элементамі трэнінгу « Людзі існуюць сябар

для аднаго»

- Класны гадзіну-роздум « Як развіваць свае

здольнасці »

- Конкурсная праграма « Як стаць няўдалым?»

- Сітуацыйны практыкум « Вучымся прадухіляць і

канфлікты»

- Ток - шоў « Вучэнне з захапленнем »

- Конкурсная праграма « Псіхалагічны калейдаскоп»

  1. Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека – праца»
  2. Музычнае свята « Фабрыка майстроў прадстаўляе прафесіі»

14. Гутарка-разважанне « Кім бы нам у далейшым стаць?»

  1. Цыкл класных гадзін аб педагагічных прафесіях:

- Гутарка - дыялог « Педагагічныя патрабаванні да настаўніка»

- Сітуацыйны практыкум « Перспектывы педагагічных

прафесій»

  1. Цыкл класных гадзін аб медыцынскіх прафесіях:

- Гутарка - дыялог « Я выбіраю прафесію мэдыка »

- Гутарка - дыялог « Маркетынг медыцынскіх паслуг »

- Сітуацыйны практыкум « Здароўе школьнікаў, або асновы дзіцячай педыятрыі »

 

 

10 КЛАС

1. Цыкл заняткаў « Урокі выбару прафесіі »:

Занятак 1. Самаацэнка і ўзровень дамаганняў

Занятак 2. Пачуцці і эмоцыі

Занятак 3. Тэмперамент і прафесія

Занятак 4. Прафесія і здароўе

Занятак 5. Інтарэсы і схільнасці ў выбары прафесіі

Занятак 6. Формула прафесіі

2. Прафарыентацыйная гульня « Тры лёсу»

  1. Гульнявое практыкаванне « Прафесія на літару»
  2. Гульнявое практыкаванне « Падарунак»
  3. Гульнявое практыкаванне «Самая-самая»
  4. Музычнае свята « Фабрыка майстроў ўяўляе

прафесіі»

  1. Прафарыентацыйная гульня « Прыхадні»
  2. Класны гадзіну « Адукацыя і фарміраванне жыццёвых планаў»
  3. Бланковая гульня « Гандаль»
  4. КТС Гульня-тэлеперадача « Чалавек і прафесія»
  5. Гульня « Дарога ў краіну Прафесій » (совм. з 7 кл.)
  6. Конкурсная гульня « Угадай прафесію»
  7. Конкурсная праграма « Зямлю сонца ўпрыгожвае, чалавека – праца »
  8. Шоу - праграма « Адкрый сабе свет незвычайных прафесій »

 

 

11 КЛАС

1. Цыкл заняткаў «Урокі выбару прафесіі»

Занятак 1. Стратэгія выбару прафесіі

Занятак 2. Здольнасці і прафесійная прыдатнасць

Занятак 3. Памылкі ў выбары прафесіі

Занятак 4. Сучасны рынак працы

Занятак 5. Шляху атрымання прафесіі

Занятак 6. Навыкі самапрэзентацыі

2. Ток-шоу “Прафесіі, запатрабаваныя часам”

3. Гутарка - разважанне « Кім бы нам у далейшым стаць?»

4. Цыкл класных гадзін аб прафесіі педагога:

- Гутарка - дыялог « Педагагічныя патрабаванні да настаўніка»

- Сітуацыйны практыкум « Перспектывы педагагічных

прафесій»

5. Цыкл класных гадзін аб прафесіі медыка:

- Гутарка-дыялог « Я выбіраю прафесію мэдыка»

- Гутарка - дыялог « Маркетынг медыцынскіх паслуг»

- Сітуацыйны практыкум « Здароўе школьніка, або асновы дзіцячай педыятрыі »

6. Класна гадзіна « Адукацыя і фарміраванне жыццёвых планаў»

  1. Сітуацыйная гульня « Гандаль »
  2. Прафарыентацыйны практыкум « Выбар далейшага жыццёвага

шляхі. Сярэдняя школа або прафесійнае навучальная ўстанова »

  1. КТС Гульня-тэлеперадача « Чалавек і прафесія » (сум. 8-10 клас)
  2. Класная гадзіна - практыкум « Мы выбіраем»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Министерство образования Республики Беларусь  

 

тэлефон, электронная пошта, рэгістрацыйнае пасведчанне